Dit project is erop gericht om de belangstelling van studenten te stimuleren voor onderzoek in de taalverwerving door hun vanaf het begin te laten participeren in het onderzoek op het gebied van de uitspraak en dan vooral de uitspraak van de klinkers. De studenten gaan op onderzoek naar hun eigen spraakuitingen en analyseren deze in een spraakportfolio. Bij het meeste leerders is gebleken dat het buitenlands accent vooral veroorzaakt wordt door het verkeerd uitspreken van de klinkers. Er is vóór aanvang van dit project een experimentele trainingsprogramma Fix your vowels gemaakt om de Spaanse klinkers te oefenen, deze zal in dit project een vastomlijnd karakter krijgen.
Het onderzoek naar dit uitspraakinstrument is meerledig:
- De klinkerdriehoek verhoogt het niveau van de uitspraak van de student (vorderingen worden door middel van een pre- en een post-test en een controlegroep getoetst).
- Het biedt de student een middel voor zelf-onderzoek voor zijn of haar klinkers en daarmee instrument om de uitspraak van het Spaans te verbeteren (o.a. door middel van het bijhouden van een eigen spraakportfolio gedurende de gehele studie).
- De ingesproken resultaten door de studenten van het programma Praat met de klinkerdriehoek worden opgeslagen op de facultaire server en zijn bron van onderzoek voor BA-scripties, en dienen tevens als onderdeel voor het promotieonderzoek.[1] Hierdoor worden studenten bewust, dat ook binnen een talenopleiding en dan vooral binnen taalverwerving, onderzoek mogelijk is.
- De nadruk op de klinkerdriehoek kan een welkome bijdrage (en oplossing) leveren aan de theorie en praktijk van het leren spreken van een vreemde taal
- Interesse stimuleren voor taalverwervingsonderzoek.